Small town Canada (en nog meer) - Reisverslag uit Calgary, Canada van Willem Breukelaar - WaarBenJij.nu Small town Canada (en nog meer) - Reisverslag uit Calgary, Canada van Willem Breukelaar - WaarBenJij.nu

Small town Canada (en nog meer)

Door: Willem

Blijf op de hoogte en volg Willem

10 September 2016 | Canada, Calgary

Pfff, ik had hier eerder aan moeten beginnen. Alright, kort samengevat ben ik iets meer dan een maand geleden vertrokken om 5 maanden in Canada te gaan wonen. Waarom? Gewoon, das leuk! En ik had toch niet zo'n haast met afstuderen...

Laat ik maar bij het begin beginnen. Het lijkt ondertussen lang geleden (als je blijft lezen kom je erachter dat er veel gebeurd is), maar op 31 Juli werden ik en pap en mam voor vier uur 's ochtends wakker om naar Schiphol te gaan. Over de reis zal ik alleen zeggen dat het laaaaang was. (goh, het is wel een eindje van Malden-Zuid naar Vancouver, BC).

Eenmaal in Vancouver aangekomen bleek dat mijn hotel in het slechtste deel van de stad lag, maar goed, ik wilde vooral naar bed, dus deed ik dat maar. De volgende ochtend werd ik uiteraard vroeg wakker (yay jetlag), en besloot ik de stad te verkennen voordat ik de Greyhound moest nemen. Toen bleek dat ik echt in een slecht deel zat, aangezien de straat vol zat met zwervers en junks. Vancouver zou niet mijn favoriete stad worden. Verder bleek er weinig te doen, maar dat was gedeeltelijk omdat het maandagochtend was, en een vrije dag in BC. Na een paar uur door de stad te hebben gedwaald was het tijd om naar de bus te gaan, waar ik spontaan wat mensen ontmoette uit de 'okanagan', de regio waar ik heen ging om te werken. Het uitzicht vanuit de bus was al geweldig, en mijn busgenoten vertelden me van alles over de omgeving.

Kortom, na een matige ervaring in Vancouver bleek Summerland, waar ik de komende maand zou werken, erg leuk! Het was een heerlijk relaxed leventje op de boerderij, lekker buiten, kamperen, illegaal van indianen gekochte zalmen eten, dat soort dingen. Het werk zelf was niet spannend (appels en peren plukken), maar toch leuk om eens te doen. Verder was het er warm (carnavals-'wa is ut hêêt' soort warm), meestal zo'n 35 graden. Klinkt leuk, maar is minder als je in de volle zon peren staat te plukken. Gelukkig waren er ook genoeg vrije dagen, die ik en mijn mede-farm helps gebruikten om te zwemmen, hiken en fietsen door de prachtige regio. Summerland ligt aan het Lake Okanagan, dat enorm is, maar vanwege het semi-desert klimaat dat er heerst ook warm genoeg is om in te zwemmen.

Ik had niet echt het plan om in Summerland te blijven tot het tijd was om naar Calgary te gaan, en aangezien iedereen me aanraadde om Vancouver Island te bezoeken, deed ik dat maar. 2 dagen na mijn verjaardag (28 augustus dus) nam ik de bus terug naar Vancouver, om vandaar door te reizen naar Victoria BC, op het prachtige Vancouver Island, om eens goed de toerist uit te hangen. Victoria is een prachtig (oud) stadje, en aangezien de oceaan daar nogal rijk aan voeding is, is het de beste plek voor seafood. Ik ging dus helemaal uit mijn culinaire dak ;). De eerste dag besteede ik zoals ik meestal doe, gewoon lekker rondlopen, kijken waar het leuk is, de stad verkennen. Ook heb ik meteen een whale watching tour geboekt, ditmaal vanaf een zodiac.
En dat was me toch leuk! Ik was een beetje vergeten dat er in dat gebied van de oceaan zo'n 80 orka's leven. Laat het nou net zo zijn dat ik echt kei fan ben van orka's, en ze zich op die dag maar al te graag lieten zien. Tijdens de tour van 3 uur hebben we misschien wel 50 orka's gezien, en een paar die uit het water sprongen. Geloof me, dat is spectaculair.

De dag daarna (ik heb geen idee meer welke) was het blijkbaar alweer tijd om door te reizen, aangezien ik heel graag eens naar Seattle wilde. Ik stapte dus opnieuw op een boot, en voer 3 uur lang naar Seattle, waar al mijn verwachtingen waar bleken te zijn. Het is een prachtige en heel relaxte stad. Een van de hoogtepunten was de Pike Place Fish co., een viskraam op de markt. Goed, wat is er zo bijzonder aan een viskraam? Dit was een wereldberoemde (look it up) viskraam, waar ze iedere keer als er een vis verkocht was, de naam van die vis schreeuwden, de vis overgooiden naar degene die hem inpakte, met nog meer geschreeuw. Ook best een spektakel. Mijn tijd in Seattle was helaas maar kort (1 nachtje), want Calgary kwam steeds dichterbij.

In Seattle was ik eigenlijk al best moe, en het werd de dagen erna niet echt beter: dag 1: Seattle --> Victoria, dag 2: Victoria, Summerland, dag 3, Summerland, Calgary.
Calgary, eindelijk! Eerst echter wat over de reis van Summerland naar Calgary. Aangezien ik geen zin had om te vliegen voor veel te veel geld, heb ik alles met de Greyhound gereisd. Veel goedkoper, maar vooral veel leuker (ook veel langer). Na een paar uurtjes rijden kwamen we toch echt diep in de Rockies, misschien wel de mooiste plek die ik op aarde heb gezien (en ik ben fervent fan van de oostenrijkse alpen!) Het was een eindeloze afwisseling van kristalheldere en ongelovelijk fel blauwe rivieren en meren en prachtige ongerepte bossen. Aangezien de weg waarover we reden (de Trans-Canada highway) recht door het onbewoonde gebied ging, was er soms 50 km lang geen afslag, alleen wildernis.

Eindelijk in Calgary. En wat was ik moe, op het zieke af. Echter heb ik die avond wel meteen Alex ontmoet, mijn roommate nu in Calgary. Hij is Frans-Russisch, dat zegt denk ik wel genoeg (verder wel aardig hoor). Ik had nog een dagje over voordat ik mijn kamer op de campus in mocht, dus heb ik Calgary maar een beetje verkend. Het is een prachtige stad, met zowel eindeloos hoge skyscrapers als veel groen tussen de gebouwen. Aangezien het wat hoger ligt dan Nederland (zo'n 1100 meter) heb ik constant het gevoel dat ik in frisse berglucht loop. Ik hoop dat dat niet went, het is heerlijk!

Toen het eindelijk move-in day was, voelde ik me best beroerd. Maar goed, niets aan te doen. Gelukkig is het appartement dat ik met Alex deel best ruim (erg ruim naar Nederlandse maatstaven), en zijn we van alle gemakken voorzien. Ik besloot dat het hele nieuwe mensen ontmoeten en vrienden maken best even kon wachen, ik ging eerst maar eens beter worden. Dat ging gelukkig snel genoeg, nu, na 6 dagen, hebben we een leuke groep internationale studenten. Het gaat een leuk semester worden samen!

De afgelopen week heb ik besteed aan de campus leren kennen (deels met vrienden, deels via de introductie, die vergeleken met de intreeweek echt immens saai was. Maar goed, ik weet nu alles wat ik moet weten, en ik ken een boel nieuwe mensen. Het oorspronkelijke studie-plan was om 4 vakken te nemen (een volle load is 5), maar aangezien een prof me een stage in zijn organisch lab heeft aangeboden, denk ik dat het 2 vakken plus 2 dagen lab wordt. Ook dit wordt een nieuwe uitdaging, en ongetwijveld een goede ervaring. Maandag begint het feest, ik heb er zin in!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Calgary

Willem

Semester in Calgary, AB

Actief sinds 10 Sept. 2016
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 1146

Voorgaande reizen:

10 September 2016 - 31 December 2016

Semester abroad in Calgary, AB

Landen bezocht: